Klik2

Kotak Anyaman-BIDANG 3

BIDANG 3
Membentuk dan Membuat Binaan

Tajuk:
Kotak Anyaman

 Bahan:
2 keping manila kad berlainan warna
pensel

Alatan:
gunting
pembaris

Langkah 1
 1. Sediakan bahan dan alatan yang diperlukan.

Langkah 2
 1. Bahagikan manila kad kepada 3 bahagian yang sama besar.
2. Gunting keempat bucu mengikut garisan yang telah dibuat.

Langkah 3
 1. Buat ukuran seperti di atas.
2. Gunting setiap ukuran dengan berhati-hati.

Langkah 4
 1. Ambil manila kad yang berwarna kuning.
2. Gunting mengikut ukuran yang telah dibuat.

Langkah 5
 1. Lipatkan manila kad dengan menggunakan pembaris bagi membentuk rangka kotak.

Langkah 6
 1. Bubuh gam di hujung kertas sebelum mengayam.
2. Buat anyaman berselang seli seperti teknik mengayam tikar.

Langkah 6
 1. lebihan kertas hendaklah dilipat dan digamkan ke dalam bahagian kotak.

Langkah 7
 1.Buat 1 lagi kotak dengan menggunakan kertas putih.
2. Ukuran kotak ini hendaklah sama dengan saiz di Langkah 2.

Langkah 8
1. masukkan kotak yang berwarna putih ke dalam kotak yang telah siap dianyam.
2. Lipatkan lebihan kotak putih ke luar.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cantiknya...!!!terigin nq buat tpi x pndi..huhuhuhu

Tanpa Nama berkata...

Aku paham sbb ada kerja ps

Tanpa Nama berkata...


Ajar aku main rumah aku

Tanpa Nama berkata...

Ajar aku main rumah aku

Tanpa Nama berkata...

Mai lah

Tanpa Nama berkata...

Cantik...nak cuba buat juga la

Catat Ulasan